2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
سریال جیران ؛ سارای گرجی واقعی  در حرمسرای ناصرالدین شاه کیست

سریال جیران ؛ سارای گرجی واقعی  در حرمسرای ناصرالدین شاه کیست

سارای گرجی واقعی در حرمسرای ناصرالدین شاه چه کسی است

جامعه پویا -سریال جیران با نگاهی نه چندان واقعی به حرمسرای ناصرالدین شاه ، یکی از شاهان پر حاشیه ایران ساخته شده است. هرچند حسن فتحی نگاهی فانتزی به حرمسرای ناصرالدین شاه داشته و قلب در واقعیت کرده و آنچه او از حرمسرای ناصرالدین شاه و جیران روایت می کند با واقعیت چندان مطابقت ندارد اما نامگذاری شخصیت ها و نقش نهایی آنها یکی است. البته منتقدان می گویند چنین سریال نویسی سابقه دار است و یک تکنیک محسوب می شود. 


همانطور که جیران واقعی در حرمسرای ناصرالدین شاه با جیرانی که در سریال نمایش داده شده است تفاوت بسیار زیادی دارد. سارای گرجی که این روزها نقش پررنگتری در داستان داردنیز با واقعیت سارای گرجی متفاوت است. 


سارای گرجی در حرمسرای ناصر الدین شاه چه کسی بوده است


حرمسرای ناصرالدین شاه 112 زن عقدی و صیغه ای داشت و زمانی که ناصرالدین شاه درگذشت  85 همسر او زنده بودند. او بجز جیران ، انیس الدوله ، زبیده ، شکوه السلطنه را بسیار دوست داشت و با آنها رابطه نزدیکی داشت. 
ناصرالدین شاه البته جیران را چون خودش انتخاب کرده بود بیشتر بقیه دوست داشت اما در واقعیت جیران بر اثر بیماری و بعد از اینکه چهار فرزندش را از دست داد فوت کرد. مرگ جیران تاثیر بسیار عمیقی روی ناصرالدین شاه گذاشت و او با خاطرات جیران زندگی می کرد و حتی اقامتگاه او را هم یادگاری نگه داشت و اجازه نداد زن دیگری در آن زندگی کند. 
بعد از جیران زنی اهل گرجستان که از نزدیکان و دوستان جیران و خدمتکار او بود به ناصرالدین شاه نزدیک شد. او به دلیل اینکه ناصر را یاد جیران می انداخت بیشتر مورد توجه شاه بود و بعدها محبوبیت ویژه ای نزد شاه پیدا کرد. فاطمه که بعدها به انیس الدوله مشهور شد به جیران سپرده شده بود که آداب و معاشرت را یاد بگیرد. فاطمه تا زمان زنده بودن جیران رابطه بسیار نزدیکی با او داشت. او را عمه اش از روستای امامه آورده و به جیران سپرده بود تا خدمتکار جیران باشد. 

سریال جیران انیس الدوله سارای گرجی


سارای گرجی مهد علیای دوم


بعد از مرگ جیران انیس الدوله که زن صیغه ای شاه شده بود راه مهدعلیا را رفت او وارد سیاست شد سواد آموخت و دانش روز سیاسی یاد گرفت و یکی از مشاوران شاه نیز شد. او شاه را هدایت می کرد و به جای مهدعلیا به او فرمان می داد. او زنی بود که راه جیران را رفت و سعی کرد به فقرا بسیار کمک کند. انیس الدوله بعد از مهدعلیا ریاست اندرونی را بر عهده گرفت و نخستین ملکه ایران بود که به اروپا سفر کرد. او بعد از فوت ناصرالدین شاه بخش عمده ای از ثروت او را به فقرا بخشید. 


سارای گرجی با گردنبند مهر و ماه


در سریال جیران  ننه آشوب به سیاوش می گوید کسی که گردنبند مهر و ماه را داشته باشد ولیعهد را به دنیا می آورد نیمی از گرنبند در اختیار مهد علیا و نیمی در اختیار جیران است هرچند جیران تلاش می کند گرنبند ماه را به دست بیاورد اما سیاوش که متوجه جاه طلبی فریبکارانه جیران می شود از سپردن گردنبند به جیران که حالا نصیب سارای گرجی شده خودداری می کند. تقسیم گرنبند تعلیق سریال را به نمایش می گذارد تا نشان دهد قدرت را جیران و سارای گرجی تعیین می کنند و یکی از این دو مهدعلیا خواهد شد. اما حالا سیاوش که اهرم اصلی تعیین قدرت است از جیران روی برگردانده و به سمت سارای گرجی رفته است. زنی که حالا عاشق سیاوش است. 


سارای گرجی عاشق ناصرالدین شاه


در واقعیت انیس الدوله یا همان سارای گرجی که بعد از جیران سوگلی ناصر شده است آنقدر به او علاقه مند شده بود که ناصر اقامتگاه اصلی اش را به خانه سارای گرجی برد و در نهایت بعد از ترور ناصرالدین شاه او دچار غم فراق شد و جانش را از دست داد. هرچند ناصرالدین شاه دوست داشت که سارای گرجی را به عنوان زن دائمی خود انتخاب کند اما انیس الدوله حاضر نشد با هووهایش دشمنی کند و تصمیم گرفت زن صیغه ای باقی بماند. او هرگز از ناصرالدین شاه صاحب فرزند نشد. 
حالا باید دید برای مبارزه با بدبختی و فقر سارای گرجی کنار سیاوش می ماند یا جیران .
فاطمه مسعودی فر بازیگر نقش سارای گرجی متولد سال 74 است او در رشته ادبیات انگلیسی درس خوانده و از سال 94 بازیگری را آغاز کرده است. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.